Pe teren, balariile fac legea, iar pe hartie, zerourile. Sase dintre cele 8 tronsoane sunt doar visuri pe autostrada Transilvania. Dupa ce am platit un miliard si trei sute de milioane de euro am taiat panglica doar langa Cluj. Mai este in lucru o portiune, unde podul de la Suplacu de Barcau a inghitit deja 300 de milioane de euro. Ca sa termine toata bucata de 64 de kilometri, americanii vor inca pe atat.

Solutia rezilierii devine tot mai plauzibila de cand negocierile sunt la un pas de esec. Dupa ce li s-a spus ca trebuie sa vina cu preturile jos, americanii ramas extrem de scumpi. Cu 60% mai scumpi decat cea mai scumpa autostrada similara licitata pe fonduri europene pe coridorul patru.

Dupa doua runde de negocieri la Transporturi, pretul abia a coborat la 13,4 milioane de euro pentru kilometru. In acelasi timp, o autostrada si mai complicata, cea de la Sibiu la Nadlac nu a depasit 7,3 milioane de euro pentru un kilometru in zona de munte.

Nicoleta Davidescu, seful departamentului autostrazi CNADNR, spune ca, in total, costurile autostrazii sunt foarte mari. In ceea ce priveste rezilierea contractului, "totul depinde de contraoferta facuta de antreprenor".

Ultima oferta este asteptata saptamana viitoare, insa americanii nu par dispusi la concesii si nici nu fac declaratii. Au renuntat doar la taxa fixa lunara de un milion de euro si la 25 de milioane de euro din datorii. Firimituri pe langa costul estimat pentru finalizarea intregii autostrazi de la Brasov la Bors, sapte miliarde si jumatate de euro.

Indiferent cu se vor termina negocierile, contractul cu Bechtel va ramane cu siguranta in istorie drept cel mai pagubos facut vreodata in tara noastra. Jumatate din banii de investitii din ultimii patru ani s-au dus pe autostrada Transilvania cu rezultatele pe care le stim deja.