Autoritatile din Eindhoven au hotarat sa rezolve problema sensului giratoriu aglomerat din Meerhoven, un cartier aflat la iesirea din oras, spre Veldhoven, prin separarea traficului rutier de cel pe biciclete.

Pentru autoturisme a fost realizata o intersectie simpla, in timp ce pentru traficul foarte aglomerat pe biciclete au construit un sens giratoriu suspendat deasupra soselei.

Ciclismul a devenit popular in Olanda la sfarsitul secolului al XIX-lea, putin dupa ce fusese introdus in Anglia si in Statele Unite, dar moda a prins in Tarile de Jos, asa ca in anii 1890, olandezii construiau deja piste de biciclete, iar pana in 1911 detineau cele mai multe biciclete pe cap de locuitor din toata Europa.

Ieftinirea autovehiculelor, dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial, a adus o scurta dominatie a masinilor, intrerupta in anii '70, cand benzina din ce in ce mai scumpa si protestele cetatenilor in legatura cu accidentele rutiere, au determinat guvernul sa restrictioneze traficul auto in orase si sa isi indrepte atentia spre biciclete.

Astfel, autoritatile au realizat numeroase piste de biclete in toate orasele si au tinut cont de acest tip de trafic in toate amenajarile urbane ulterioare, reducand numarul de parcari si facilitati pentru autovehicule si introducand asa-numitele woonerven, strazi unde ciclistii si pietonii au prioritate pe carosabil.

Olanda este tara cu cei mai multi ciclisti, 99,1% (16,5 milioane de biciclete la 16,6 milioane de locuitori). 27% din totalul calatoriilor din Tarile de Jos sunt facute cu acest tip de mijloc de transport, acest procent ajungand pana la 60% in orasele mari.

Infrastructura cuprinde benzi de biciclete pe sosea, piste pentru ciclisti, separate de carosabil, fietstraten, strazi de biciclete, unde ciclistii au prioritate in fata celorlalte mijloace de transport, sau fietssnelwegen, autostrazi de biclete, pentru drumuri mai lungi si pedalat mai rapid. Chiar si asa insa, traficul este in continuare aglomerat si, nu de putine ori, blocat de numarul mare de ciclisti.

Autoritatile din Eindhoven au luat prima masura pentru a decongestiona traficul pe biciclete, in 2010, cand au realizat Berenkuil, un dublu sens giratoriu, format din doua cercuri concentrice, cel exterior, pentru autovechicule, iar cel interior, sub nivelul strazii, pentru biciclete.

La intrarea in oras dinspre Veldhoven, in noul cartierul Meerenhoven, sensul giratoriu era suprasolicitat din cauza dezvoltarii periferiei si a numarului tot mai mare de navetisti. in 2008, edilii au luat decizia sa separe traficul auto de cel pe doua roti si au hotarat construirea unui nou sens giratoriu, de data aceasta deasupra soselei.

Denumirea a fost stabilita la finalul unei competitii la care s-au putut inscrie locuitorii din cele doua orase. Numele de Hovenring evoca etimologia comuna a oraselor si a zonei unde se afla intersectia, Eindhoven, Veldhoven si Meerhoven, dar si tipul contructiei, ring insemnand cerc, giratoriu, in olandeza.

Oficial, Hovenring este un sens giratoriu si se supune regulilor de circulatie care reglementeaza acest tip de intersectii, dar constructia este de fapt un pod suspendat circular. Puntea are un diametru de 72 de metri si este suspendata cu 24 de cabluri de un pilon central de 70 de metri inaltime.

Surse foto: AFP/Mediafax, Wikipedia