Calatorii au dreptul la compensatii financiare daca li se pierd bagajele sau ajung cu intarziere la destinatie. In Romania, exista un Centru european al consumatorilor care ii poate ajuta sa rezolve aceste probleme.

Aurora Carpen si-a cumparat impreuna cu sotul o vacanta in Sardinia. La intoarcere, zborul lor a fost anulat si au asteptat sase ore in aeroport pentru urmatoarea cursa. Cand au revenit in tara, cei doi soti au depus o plangere online la Centrul european al consumatorilor, care a preluat gratuit cazul.

"Am primit compensatia respectiva in valoare de 500 de euro, toata excursie a costat 400 si ceva de euro", spune femeia.

Daca avionul ajunge la destinatie cu o intarziere mai mare de trei ore puteti sa cereti despagubiri in functie de distanta parcursa. Pana in 1500 de kilometri, Bucuresti-Viena, este 250 de euro. Intre 1500 si 3500 kilometri, Bucuresti-Londra, 400 de euro, iar pentru distante mai mari de 3500 de kilometri, Bucuresti-New York, 600 de euro.

Legislatia europeana va permite ca, odata ajunsi la destinatie, sa va cumparati inclusiv haine si sa cereti banii inapoi daca bagajul a ramas undeva pe drum.

Aveti aceleasi drepturi indiferent daca circulati cu o cursa de linie, una low cost sau un avion charter inchiriat de o agentie de turism. Si daca circulati cu trenul pe rute internationale puteti cere despagubiri intre 25 si 50% din valoarea biletului, daca trenul intarzie mai mult de o ora.

Despagubirile nu se acorda daca intarzierile au fost provocate de situatii exceptionale cum ar fi vremea nefavorabila. De pe site-ul Centrului european pentru consumatori puteti descarca si o aplicatie pentru telefoanele inteligente care va explica pas cu pas ce trebuie sa faceti inainte si dupa ce va intoarceti din calatorie.