Romania are aproape 19.000 km de cale ferata.

Cum Ministerul Transporturilor are bani doar pentru intretinerea a 13.000 km, Masterplanul sectorului feroviar a stabilit: tara noastra va renunta la 30% dintre linii. Deocamdata autoritatile nu au stabilit care, dar cel mai probabil este vorba de cele cu putini calatori.

"Tineti partea transportului auto si distrugeti sistemul feroviar, acolo se sifoneaza bani, la calea ferata nu se pot sifona"

Asta inseamna ca ar trebui sa ia de la infrastructura rutiera, spun reprezentantii ministerului.

Marcel Bolos, reprezentant Ministerul Transporturilor: "Din rovinieta din care se incaseaza actual, fara sa fie suplimentar, poate fi luata o suma de bani."

Intre timp, pasagerii din gari sunt nemultumiti.

Grav este ca din cauza lipsei de bani, infrastructura rutiera este una dintre cele mai proaste din Europa. Viteza medie este de 45 km pe ora intre Timisoara si Arad si de 77 km pe ora intre Bucuresti si Constanta.

Astfel daca din Bucuresti pana in Timisoara ajungi in 6 ore cu masina, cu trenul pierzi 10. Numai sa nu intarzie. In 2012, toate trenurile CFR au cumulat 4 ani de intarzieri. Ministrul Transporturilor spune ca demisia sefului cailor ferate din Japonia pentru o intarziere de 3 minute nu poate fi aplicata aici.

Ioan Rus, ministrul Transporturilor: "Eu nu o sa pot sa numesc in ritmul in care ei ar demisiona. Daca pe 10 ore ai intarziat 2 minute atunci ai intarziere, daca ai intarziat 7 ore, las-o dracului, asta nu mai e intarziere."

Nu e de mirare ca in aceste conditii operatorul pierde calatori. Daca in 2006 avea aproape 100 de milioane, anul trecut numarul pasagerilor a scazut la jumatate.

Calatori transportati de CFR
94 milioane - 2006
85 milioane - 2007
74 milioane - 2008
65 milioane - 2009
57 milioane - 2010
54 milioane - 2011
50 milioane - 2012
48 milioane - 2013
Estimare 2014 - 53 milioane calatori
sursa: CFR Calatori