Business Insider scrie ca doar printr-un miracol Londra va reusi sa ramana in istoria oraselor care au gazduit Jocurile Olimpice fara sa inregistreze dezastre, cu atat mai mult cu cat editia aceasta va fi cea mai scumpa Olimpiada din ultimii 16 ani.

Iata cele 15 semne care prevestesc esecul Londrei, dupa terminarea JO, in opinia Business Insider:

1. Barcelona a ramas singurul oras din ultimii 30 de ani care a primit feedback pozitiv dupa organizarea Olimpiadei din 1992. Practic, JO au propulsat al doilea cel mai mare oras al Spaniei in topul celor mai vizitate orase ale lumii. Turismul sau pur si simplu a explodat, incepand sa fie cunoscut precum un oras port, de la malul Marii Mediterane.

2. In cele mai multe cazuri insa JO au fost asociate direct cu dezastrul economic. De exemplu, bugetul de organizare al evenimentului de care a avut nevoie Grecia la JO din 2004 s-a dublat fata de costurile initiale, ajungand la 11 miliarde de dolari. Multe dintre cladirile si terenurile construite cu prilejul Olimpiadei zac acum goale si nefolosite. Iar ceea ce a urmat cu grecii stie o lumea intreaga, elenii fiind in pericol sa paraseasca zona euro cat de curand.

3. Costurile initiale ale Olimpiadei din acest an se invarteau undeva la 3,9 miliarde de dolari. Bugetul final depaseste insa 11 miliarde, ba chiar unii analisti vorbesc despre 19 miliarde de dolari! De exemplu, Centrul Acvatic, estimat la 118 milioane de dolari, a ajuns sa coste 434 milioane de dolari.

4. Terenul folosit pentru construirea Parcului Olimpic se ridica, initial, la 1,6 miliarde de dolari. Chiar inainte de debutul constructiei, valoarea proiectului a urcat subit la 8 miliarde de dolari.

5. Guvernul britanic a cheltuit aproape 65 milioane de dolari pe bilete de avion pentru a plimba si distra demnitarii si oamenii de afaceri implicati in organizarea evenimentului sportiv.

6. Comitetul Olimpic contribuie la organizarea JO de la Londra cu doar 1,6 miliarde de dolari. In ciuda acestui lucru, Marea Britanie trebuie sa organizeze totul dupa regulile impuse de Comitet. De exemplu, autoritatile de la Londra trebuie sa realizeze 250 de kilometri de benzi de trafic, destinate exclusiv sportivilor si “familiei Olimpice”. Totodata, membrii “familiei Olimpice” trebuie sa aiba la dispozitie cel putin 500 de limuzine.

7. De asemenea, englezii trebuie sa puna la dispozitia sportivilor, antrenorilor etc. in jur de 40.000 de camere de hotel, iar membrilor Comitetului Olimpic cazare la unitati hoteliere de patru si cinci stele.

8. Londra trebuie sa cedeze toate drepturile de autor privind organizarea Olimpiadei, inclusiv brandul Londra 2012, catre Comitetul Olimpic.

9. Steagul cu logo-ul JO, indiferent de locul in care este amplasat, trebuie sa fie de dimensiuni mai mari decat steagul Marii Britanii.

10. Costul serviciilor de securitate ajunge la 1,6 miliarde de dolari. Aproape 12.000 de politisti vor patrola in fiecare zi strazile din Londra, in vederea bunei desfasurari a Jocurilor Olimpice. Oamenii legii vor purta in permanenta arme semi-automate. Totodata, in jur de 17.000 de soldati vor asigura linistea in capitala Angliei – mai mult decat sunt la ora actuala in Afganistan.

11. Cel mai mare aeroport al Londrei, Heathrow, se va confrunta la randul sau cu probleme vizavi de gestionarea traficului aerian. Autoritatile britanice de la frontiere sustin ca sunt pregatite sa intampine eventualele probleme de trafic care vor aparea pe perioada Olimpiadei (intarzieri de curse, anulari, ratacirea bagajelor etc.).

12. Locuitorii Londrei, dar si turistii au fost avertizati cu privire la inmultirea hotilor de buzunar.

13. In ceea ce priveste masurile luate privind gestionarea traficului pe perioada Jocurilor (diverse zone restrictionate traficului de masini), acestea au creat deja o serie de proteste in randul britanicilor. Iar asta, inainte ca evenimentul sa debuteze.

14. Eforturile privind organizarea Olimpiadei s-ar putea sa nu impulsioneze turismul londonez atat de mult pe cat se asteapta autoritatile. Potrivit Business Insider, hotelierii englezi marturisesc ca se vad nevoiti sa scada tarifele practicate, pentru a ocupa camerele ramase goale.

15. Deocamdata nu se stie ce se va intampla dupa terminarea JO cu Stadionul Olimpic din Londra, care a costat “doar” 780 milioane de dolari. Exista anumite zvonuri cu privire la mostenirea stadionului, iar lupta se da intre cateva cluburi de soccer din UK. 

Nu in ultimul rand, cel mai probabil vremea nu va fi prea buna pe perioada Jocurilor Olimpice. Jurnalistii americani ironizeaza declaratia primarului Londrei, Boris Johnson, ca exprimand exact ceea ce se va intampla cu unul dintre cele mai puternice centre financiare din lume, dupa marele eveniment sportiv: “Acesta este cel mai important lucru care se va intampla Londrei de la Marele Incediu din 1666!”

Cea mai scumpa editie a JO debuteaza pe 27 iulie

Guvernul britanic estimeaza ca jocurile olimpice, care vor incepe pe 27 iulie, vor genera venituri suplimentare de 13 miliarde euro pentru Marea Britanie. Goldman Sachs estimeaza ca evenimentul sportiv ar putea creste PIB-ul tarii cu 0,4% in trimestrul al treilea, potrivit unui raport citat de Bloomberg.

Pe de alta parte, doar 7% firmele mici se asteapta sa castige ceva de pe urma Olimpiadei, iar un sfert dintre antreprenori s-au pregatit pentru efecte negative.

Restrictiile de circulatie impuse de autoritati vor intensifica traficul oricum congestionat din Londra, complicand livrarea comenzilor si majorand costurile pentru transportatori.

Totodata, evenimentul a determinat dezvoltarea si modernizarea unor zone mai sarace ale metropolei britanice, cu efect de "crowding out" asupra mediului de afaceri din aceste zone - inlocuirea investitiilor private cu proiecte finantate din bani publici, comenteaza pentru Bloomberg Richard Wellingsd de la Institutul pentru Afaceri Economice, un think tank din Londra.

Principalii castigatori vor fi marile companii, confirma si Moody's intr-un raport recent, numind principalii sponsori ai evenimentului, precum McDonald's, Adidas sau General Electric.

Pe langa faptul ca numai marile companii isi permit locatii in Satul Olimpic, publicitatea este limitata strict de organizatori: firmele care nu au platit pentru statutul de sponsor oficial nu pot nici macar sa mentioneze jocurile olimpice ca sa atraga clienti.