Lucrarile subterane s-au realizat cu milenii in urma, in scopuri religioase sau pentru exploatari miniere. Tunelurile erau construite pe atunci, pentru a servi ca apeducte. Egiptenii, fenicienii, evreii, asirienii, grecii si romanii au fost printre primele popoare care au realizat tuneluri.

Te-ai intrebat vreodata care sunt, azi, cele mai spectaculoase tuneluri din lume? Iata un top realizat de gamellama.net.

De departe, cel mai spectaculos este Laerdal Tunnel, considerat cel mai lung tunel rutier din lume. Are o lungime de 24,5 kilometri si leaga orasele Laerdal si Aurland, din vestul Norvegiei. Aproape 5000 de explozii au fost necesare pentru ca tunelul sa poata fi realizat.

Constructia sa a fost inceputa in 1995 si s-a terminat cinci ani mai tarziu, iar intreaga investitia a costat aproximativ 125 de milioane de dolari.

Cam 20 de minute iti trebuie sa traversezi cu masina acest tunel. Iar sofatul atat de indelungat, intr-un spatiu cu vizibilitate redusa este obositor, cu asta suntem de acord cu totii. De aceea, arhitectii care l-au planificat s-au gandit la diverse metode de stimulare a atentiei soferilor. Au proiectat tunelul in sectiuni diferite, fapt care te obliga sa rupi ritmul sofatului si-ti da senzatia ca traverseazi mai multe tuneluri de dimensiuni mai mici. In plus, tunelul este dotat si cu lumini albastre, stralucitoare si curbe subtile.

Pe locul doi se afla NEL Tunnel (North-Est MRT Line), din Singapore, unul dintre cele mai performante tuneluri din lume. Acesta este de fapt o linie Mass Rapid Transit, considerat ca fiind prima de acest gen, complet subterana si automatizata, la nivel global.

Tunelul are 20 de kilometri lungime si 16 statii. Iti trebuie aproximativ 30 de minute sa-l parcurgi de la un capat la altul.

Pe pozitia a treia se afla un tunel celebru din Elvetia, de aproximativ 35 de kilometri lungime. Lotschberg Base este un tunel de cale ferata, situat intre cantoanele Berna si Valais, care traverseaza Alpii Elvetieni. Este cel mai lung tunel feroviar din lume, prin el circuland atat trenuri de marfa cat si cele care transporta pasageri.

Constructia lui a inceput in 2005 si a fost finalizata in decembrie 2007.

Lotschberg Base face parte din proiectul Tranzit Alpin. Acesta consta in construirea a doua tuneluri de cale ferata, cate unul pentru fiecare sens de circulatie, care sa strapunga Alpii Elvetieni. Proiectul, extrem de mediatizat de televiziunea elvetiana, va fi gata in 2017.

Multi s-au intrebat de ce americanii nu au iesit victoriosi impotriva comunistilor, in timpul Razboiului din Vietnam. Afla ca tunelurile Cu Chi sunt unul din motivele pentru care americanii si-au retras soldatii din Vietnam. In aceste tuneluri subterane, inguste si foarte lungi (au peste 200 de kilometri) se ascundeau vietnamezii, incercand sa supravietuiasca. Cele mai multe tuneluri au fost distruse spre sfarsitul razboiului, doar cateva fiind refacute special pentru atragerea turistilor in zona.

Surprinzator, dar in tunelurile Cu Chi poti vedea filme de arhiva, despre perioada conflictului. Iar daca te mentii in forma si nu esti claustrofob, poti vizita diverse incaperi, in care traiau vietnamezii cu multi ani in urma: sufragerii, bucatarii, dormitoare etc.

Mai mult, ghizii iti pot arata si cateva tehnici de lupta si de supravietuire in aceste tuneluri. Ce altceva poti sa faci aici? Sa tragi cu arma la tinta si sa savurezi diverse specialitati, servite si gatite ca in vremurile de mult apuse.

Cu Chi reprezinta o retea imensa de conectare a tunelurilor subterane din sectorul Cu Chi, din orasul Ho Chi Minh (Vietnam). Tunelurile Cu Chi sunt doar o parte a unei retele mult mai mari de tuneluri care traverseaza intreaga tara.

Ce poate fi mai spectaculos decat un tunel pe sub apa? Seikan Tunnel (Japonia) este cel mai lung tunel feroviar din lume, cu o lungime totala de 53,85 de kilometri, din care partea submarina masoara 23,3 de kilometri.

Tunelul este situat in nordul Japoniei, pe magistrala feroviara Shinkansen, care leaga Tokyo de orasele Hakodate, Muroran si Sapporo. Seikan uneste, pe sub apele stramtorii Tsugaru, insulele Honshu si Hokkaido. Tunelul are trei sectiuni: doua terestre si una submarina. In sectiunea subacvatica, tunelul se afla la 240 de metri sub nivelul marii si la 100 de metri sub fundul marii, fiind considerat, in prezent, tunelul aflat la cea mai joasa adancime din lume.

Iti vine sa crezi ca la constructia acestui tunel, care a durat aproximativ 20 de ani, au lucrat aproape 14 milioane de persoane si s-au folosit 168.000 de tone de otel, 1.276 de kilometri de cabluri electrice si peste 1.700.000 de metri cubi de beton?

Channel Tunnel a fost considerat in 1996, una din cele sapte minuni ale lumii moderne, de Societatea Americana a Inginerilor Civili. Este considerat al doilea tunel feroviar ca lungime din lume, fiind depasit doar de tunelul japonez Seikan. Prin tunelul care leaga capitala londoneza de Paris si Brussels, circula navete pentru vehicule, trenul de pasageri Eurostar si diverse trenuri de marfa.

Channel Tunnel are o lungime de 50 de kilometri, din care 38 de kilometri sub apa. Traversarea masinilor, autocarelor, motocicletelor si camioanelor este asigurata de navete feroviare si dureaza aproximativ 35 de minute de la peron la peron.

Compania Eurostar foloseste trenuri de tip TGV modificate, pentru a se adapta specificului tunelului si retelei britanice (alimentare prin a treia sina).

Sapat la o adancime medie de 40 de metri sub fundul marii (107,3 m adancime maxima), tunelul este format din trei galerii: doua tuneluri feroviare, cate unul pentru fiecare sens, cu un diametru util de 7,6 metri si o galerie de serviciu lata de 4,8 m, prin care circula vehicule speciale.

Din motive de securitate, galeriile sunt iluminate de 20.000 de neoane si au un trotoar continuu pe partea dinspre galeria de serviciu, pentru a asigura evacuarea rapida a calatorilor. Exista antene care asigura comunicatia radio cu suprafata.
Constructia tuneleului a costat aproximativ 16 miliarde de euro si a fost construit de guvernele Frantei si Marii Britanii.

Tunelul Paijanne Water (Finlanda) este cel de-al doilea cel mai lung tunel continuu al lumii, sapat in piatra. Este un tunel de apa, lung de 120 de kilometri. Paijanne ofera apa proaspata pentru milioane de oameni de la Helsinki, Espoo, Vantaa si alte orase  din sudul Finlandei.

Tie care ti se pare mai fascinant?