Venetia a fost in mod regulat inundata de maree. Acest lucru s-a intamplat timp de secole, insa problema s-ar putea agrava, potrivit unor studii recente, citate de Business Insider.

Orasul italian continua sa se scufunde in fiecare an, arata studiile. In ultimul secol, Venetia s-a scufundat cu 27,9 cm. Strazile s-au ingustat, iar anumite parti ale orasului au fost pur si simplu inundate. Mai rau este ca Venetia se inclina in partea de est, dupa cum au descoperit recent cercetatorii italieni.

Autoritatile din Peninsula cauta solutii cu privire la aceasta problema. In iulie 2011, guvernantii orasului propuneau hotelierilor sa introduca o taxa pentru vizitatori, in incercarea disperata de a strange fonduri pentru a salva unul dintre cele mai cunoscute simboluri ale Italiei.

Publicatia britanica The Telegraph relata in vara anului trecut cum turistii care se cazeaza in hoteluri de cinci stele sa scoata din buzunar 4,5 euro de persoana pe noapte, de la sfarsitul lunii august, in timp ce vizitatorii care aleg unitati turistice mai putin pretentioase sa plateasca o suma in functie de un esalon venetian de taxe si impozite.

Salvarea Venetiei de cresterea nivelului Marii Adriatice ar putea consta intr-o masinarie ceva mai complicata, in valoare de cateva miliarde de dolari. Aceasta ar fi construita special pentru a lupta cu fortele naturii si ar putea fi finalizata chiar in 2013.

Venetia lucreaza la un plan de lupta contra Marii inundatii inca din 1966, noteaza Business Insider. Din cauza cresterii nivelului marii, aproximativ 5.000 de oameni s-au mutat din oras, iar lucrari de arta si cladiri importante au suferit pierderi in valoare de sase miliarde de dolari.

Cel mai mare proiect public, realizat in acest sens, a fost aprobat de premierul Silvio Berlusconi, in 2003. Proiectul MOSE (Modulo Sperimentale Elettromeccanico' and an allusion to the Old Testament story of Moses) presupune construirea a 78 de porti de-a lungul celor trei golfuri de-a lungul lagunei. Constructia MOSE ar crea 3.000 de locuri de munca.

Cea mai mare dintre cele 78 de porti va avea 28 de metri lungi, 19,8 metri inaltime si 4,5 metri grosime. Fiecare poarta va cantari in jur de 250-300 de tone.

Portile construite vor putea suporta o crestere a nivelului marii de aproximativ 10 inch. Proiectul MOSE a costat deja statul italian sapte miliarde de dolari, iar mentenanta sa mai necesita anual 11,5 milioane de dolari. Costurile initiale ale proiectului se ridicau la 4,5 miliarde de dolari.

Exista insa si politicieni, activisti si cercetatori care se impotrivesc proiectului MOSE. Tocmai aceste proteste amana realizarea constructiei pana anul viitor, scrie Business Insider. Potrivit celor care se opun, planul va dauna mediului inconjurator, iar sistemul va fi destul de dificil de mentinut. Guvernul italian este acuzat ca nu a luat in calcul si alte alternative.

Laguna Venetiei masoara 212 mile patrate si este cea mai mare din vestul Marii Mediterane. Principala temere vizavi de proiectul MOSE consta in transformarea lagunei intr-un lac, lucru care ar putea dauna ecosistemului.

Laguna atrage anual, in special in anotimpul racoros, mii de pasari si vietuitoare acvatice, care migreaza aici.