Cel mai recent studiu al Postei Britanice, privind cosul de vacanta, in care sunt monitorizate preturile a opt produse alimentare si nealimentare de uz comun in 40 de destinatii de vacanta, dar printre care nu se afla si Romania, tari precum Bulgaria, Turcia si Portugalia au devansat Spania in topul celor mai mici preturi. 

Dupa calculele Federatiei Patronatelor in Turismul Romanesc (FPTR), Romania ocupa locul doi, in urma Bulgariei, in topul celor mai ieftine destinatii turistice de litoral din Europa. 

Cosul de vacanta analizat include o masa pentru doi adulti (cina), cu o sticla de vin, servita la un restaurant cu specific local, un pachet de tigari Marlboro Lights, o crema de protectie solara cu factor 15, o sticla de bere locala, o apa minerala, o ceasca de cafea la o cafenea sau bar si o sticla de Coca-Cola. 

Pozitia fruntasa a Romaniei este datorata printre altele pretului mic la tigari, pentru ca un pachet de Marlboro costa 2,7 euro, fata de 3,4 euro in Bulgaria, 3,8 euro in Spania, 4,3 euro in Portugalia, 4,8 euro in Cipru si 4,3 euro in Grecia. 

Daca o crema de protectie solara nu ar costa atat de putin in Romania (5,15 euro), fata de 9,7 euro in Bulgaria, 13,5 euro in Portugalia, 18,2 euro in Cipru sau 12,97 euro in Grecia, cosul de vacanta pentru Mamaia (53,4 euro) l-ar depasi pe cel din Portugalia. 

Pentru o zi in statiunea Sunny Beach din Bulgaria, turistii trebuie sa acopere un cost total al cosului de vacanta zilnic de 48,21 de euro, iar la polul opus, considerata drept cea mai scumpa destinatie de petrecere a vacantei, este Croatia (Makarska Riviera), unde turistii cheltuiesc 84,61 euro pe zi pentru aceleasi bunuri si servicii. 

Pe litoralul spaniol aceste cumparaturi costa in jur de 65 de euro, comparativ cu 72,34 euro in Grecia si 75 de euro in Franta. 

"Romania, ca destinatie turistica, poate fi considerata un chilipir pentru turistii straini, unde aceleasi produse costa doar 53,41 euro, insemnand o economie de 18,93 euro pe zi fata de Grecia si de 11,56 euro comparativ cu Spania", a declarat pentru Mediafax Dragos Raducan, vicepresedintele Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc. 

Cea mai scumpa cafea (2,7 euro) poate fi bauta in statiunile din Cipru sau Grecia, iar cea mai ieftina (0,86 euro) in Bulgaria, in timp ce la noi pretul mediu este de 1,13 euro.

Sticla de bere locala este cea mai ieftina in Romania (1,36 euro), iar in Grecia are cel mai mare pret (4,87 euro). Si sticla de Coca-Cola in bar sau cafenea este cea mai ieftina in Romania (1,13 euro), in timp ce in Grecia poate fi cumpãratã cu 3,79 euro. 

O sticla de apa minerala de 1,5 litri costa in supermarketurile romanesti 0,78 de euro (0,35 in Cipru si 1,62 euro in Italia).

Cina intr-un restaurant cu specific local costa 38,8 euro la Mamaia, fata de 28,7 euro in Sunny Beach (Bulgaria), 29,7 euro in Algarve (Portugalia) sau 52,4 euro in Makarska Riviera (Croatia). 

Numarul de turisti

Bulgaria a fost vizitata anul trecut si de aproape 8,7 milioane de turisti straini, dintre care 1,5 milioane de romani, Grecia a atras 16 milioane de turisti, dintre care 1,1 milioane de romani, iar turcii au primit 31 de milioane de straini, iar 390.000 dintre ei au fost romani. 

Statistica romaneasca arata ca anul trecut Romania a avut 7 milioane de turisti (sosiri in hoteluri), din care 78,4% romani si 21,6% turisti straini, ponderi apropiate de cele din anul 2010.

Chiar daca ambele categorii au inregistrat cresteri anul trecut, nivelul este atat de scazut incat cifrele nu le provoaca bucurii decat celor care vor sa le exploateze politic. 

Pe litoral, situatia este si mai dramatica, pentru ca turistii straini sunt atat de putini incat nu figureaza nici macar in statistici.

Preturile mai mici la tigari si la cremele de protectie solara nu sunt suficiente pentru a-i face pe turistii straini sa ne viziteze, si aleg in continuare Grecia, Turcia, Portugalia sau Croatia, unde pentru cativa euro pe zi in plus serviciile sunt mai bune si mancarea mai gustoasa.