Cheltuielile turistilor straini au scazut de la peste 750 de milioane euro in 2008 la mai putin de 600 milioane euro in 2011, in vreme ce turistii autohtoni si-au redus cheltuielile in aceasta perioada de la 1,01 miliarde euro la 900 milioane euro.

In ultimii patru ani, rata medie anuala de crestere a industriei turistice locale a fost negativa, respectiv -5,7%, a anuntat compania de consultanta si audit.

"Recesiunea a avut un impact sever asupra industriei turistice a tarilor central si est-europene, Polonia, Slovacia si Romania fiind pietele cele mai afectate. Recesiunea a redus veniturile disponibile ale consumatorilor, care s-au vazut astfel nevoiti sa-si reduca cheltuielile pentru vacante. De departe, cel mai afectat segment de aceste schimbari in comportamentul consumatorilor a fost cel al vacantelor in strainatate, turistii romani reducandu-si cheltuielile cu 30%, de la 460 de milioane euro in 2008 la 310 milioane euro in 2011", a declarat intr-un comunicat Andrei Cretu, manager in cadrul PwC Romania si unul dintre autorii studiului.

Studiul arata ca industria turistica din Romania a contribuit cu 1,4% la PIB, dar, daca se adauga si contributiile indirecte si cele induse, turismul aduce aproape 6 miliarde de euro la PIB-ul Romaniei. Sectorul turistic romanesc are insa o contributie redusa la PIB in comparatie cu alte tari din regiune, in conditiile in care in Bulgaria reprezinta 3,6% din PIB, in Ungaria 4%, iar in Republica Ceha 2,8%.

"Desi sectorul turistic al Romaniei are un potential real de crestere, infrastructura de transport si cea hoteliera inadecvata impiedica dezvoltarea acestuia. De asemenea, sectorul resimte lipsa unui numar suficient de personal calificat in domeniu (bucatari, ospatari, cameriste), in principal ca urmare a faptului ca multi dintre romanii cu astfel de calificari au preferat sa lucreze in strainatate, in vreme ce scolile si liceele profesionale nu furnizeaza suficienti absolventi cu pregatirea necesara", a adaugat reprezentantul PwC, care a aratat ca intensificarea competitiei asteptata in acest domeniu va duce la o imbunatatire a calitatii serviciilor turistice.

Raportul arata totodata ca Romania are una dintre cele mai scazute rate de ocupare hoteliera din Europa, de 26%, in timp ce hotelurile din Bucuresti au un grad de ocupare mai mult decat dublu (62%). Cu toate acestea, veniturile pe camera disponibila (REVpar) au scazut chiar si in Bucuresti in ultimii patru ani. In afara de recesiune, cresterea ofertei hoteliere din Bucuresti este responsabila de deteriorarea indicatorului, potrivit companiei de consultanta.

"Turismul este un sector economic foarte competitiv, iar Romania trebuie sa-si puna lucrurile la punct pentru a atrage un numar mai mare de turisti straini. Acest lucru nu va fi usor, avand in vedere ca tarile din regiune investesc masiv in dezvoltarea industriilor lor turistice. Romania ar putea utiliza o strategie de marketing diferita, promovandu-se drept o tara inca neafectata de efectele secundare ale turismului de masa, pozitionandu-se drept o destinatie de aventura pentru turistii interesati sa se abata de la traseele aglomerate", a mai spus Cretu.

PwC asigura servicii de audit, consultanta fiscala pentru afaceri, reteaua fiind prezenta in 158 de tari.