Cunoscut sub denumirea de Beluga, datorita asemanarii cu balena alba cu acelasi nume, care traieste Oceanul Arctic, Airbus A300-600ST este unic nu numai prin aparitie, dar si pentru rolul pe care il joaca in aviatia europeana.

Airbus detine centre de productie de piese pentru avioane in mai multe tari din Europa, o reminiscenta a faptului ca la origini compania a fost un consotiu pan-european.

In fiecare fabrica se construiesc anumite componente, care ulterior trebuie transportate intr-unul dintre centrele in care se asambleaza avioanele, la Toulouse sau Hamburg.

Aici intervin cele cinci Beluga, care apartin companiei Airbus si care aduc laolalta componentele pe linia de asamblare.

Pana la milocul anilor '90, Airbus folosea in acest scop un alt avion care arata ciudat, denumit “Super Gruppy”, un derivat al cargo-ului militar Boeing C-97, model folosit in anii '40.

Avionul era, insa, deja depasit atunci cand Airbus a inceput sa-l foloseasca, ca sa nu mai amintim de faptul ca francezii erau nevoiti sa foloseasca logistica rivalilor de la Boeing pentru a-si construi avioanele.

Super Gruppy

Odata cu dezvoltarea companiei, Airbus a decis ca este cazul sa ia masuri. Folosind platforma Airbus A300-600, un model care atinsese recorduri in serviciul unor companii aeriene ca Lufthansa, Air France si American Ailines, francezii au contruit cinci Beluga, cu capacitate mare de transport, pentru a-si cara componentele.

Carlinga a fost modificata si largita in asa fel incat incarcarea si descarcarea avionului sa se faca prin fata.

O Beluga poate transporta maximum 47 de tone de incarcatura, fie ca vorbim despre voluminoasele aripi sau de fuselajul celui mai nou model, A350.

Citeste si: Construieste masini electrice si nave spatiale. Extravaganta viata a miliardarului devenit sursa de inspiratie pentru Iron Man

Nu este insa suficient de mare pentru a transporta componente ale celui mai mare avion care se construieste la ora actuala – A380, componente care sunt transportate pe mare sau in convoiuri terestre speciale.

Ocazional, cu Beluga sunt transportate elicoptere, sateliti sau... opere de arta. Recent, tabloul gigant al lui Delacroix – "Libertatea conducand poporul" (2,6 m x 3,2 m) a fost transportat de la Paris la Tokyo cu ajutorul Belugai.

Dar chiar si acesti giganti au inceput sa dea semne de oboseala in ultima vreme. Dupa doua decenii in serviciul continuu al Airbus, Beluga incepe sa-si arata varsta si, mai ales, limitarile. Capacitatea de productie a companiei s-a multiplicat de cateva ori in ultimii ani, deschizand fabrici din China pana in Alabama, iar modelele construite sunt din ce in ce mai voluminoase, ceea ce necesita vehicule de transport mai mari.

In aceste conditii, Airbus a venit cu programul “Fly 10.000”, program prin care compania vrea sa optimizeze logistica si sa ajunga la performanta de a avea o flota aeriana care sa zboare 10.000 de ore pe an. Programul, care urmeaza sa fie pus in aplicare pana in 2017, include si Beluga, care va avea o capacitate mai mare de transport si va putea zbura mai multe ore pe zi.