"Totul se desfasoara cum era prevazut, este o zi mare pentru Giglio, dar nu vom fi linistiti decat dupa sosirea la Genova", unde pachebotul va fi dezmembrat, a declarat sud-africanul Nick Sloane, responsabilul cu aceasta operatiune de ranfluare a navei, citat de agentia ANSA.

Pachebotul, de doua ori mai mare decat Titanicul, va incepe ultima sa calatorie, spre santierele navale din Genova, unde va fi dezmembrat. Marti, arbora drapelul albastru "P", care in limbaj maritim inseamna ca nava este gata de plecare. 

"Speram ca odata cu plecarea acestei nave, vor pleca toate lucrurile pe care le simtim", a declarat Anne Decre, din cadrul colectivului francez al supravietuitorilor naufragiului pachebotului Concordia. 

Remorcata de doua nave si escortata de alte 12 ambarcatiuni, Costa Concordia, o nava lunga de aproape 300 de metri si cu o greutate de circa 114.500 de tone, va parcurge aproape 280 de kilometri pe mare. Aceasta va trece la 25 de kilometri pe langa Corsica, in apropiere de Elba, si la zece kilometri de insula italiana Capraia, inainte de sosirea la Genova, prevazuta pentru sambata seara sau duminica dimineata.

Ministrul francez pentru Ecologie, Segolene Royal, a promis ca va urmari trecerea navei de la bordul unei ambarcatiuni in largul Corsicii, provocand nemultumirea autoritatilor italiene, care considera ca au facut totul pentru a evita o noua drama. 

Dupa ce a fost redresata in septembrie in cadrul unei operatiuni fara precedent de rotire a carcasei sale, Concordia a fost apoi ranfluata, cu cativa centimetri sau metri pe zi, timp de o saptamana. 

Condusa de armatorul italian Costa si efectuata de consortiul americano-italian Titan-Micoperi, operatiunea de salvare a pachebotului are un cost total de circa 1,5 miliarde de euro. 

"Cea mai mare provocare a mea" in 20 de ani de cariera, a declarat Nick Sloane, specialist mondial in ranfluarea navelor. 

Pe traseu, diferitele ambarcatiuni ale convoiului ar trebui sa colecteze eventuale obiecte plutitoare - valize, mobila, haine - sa controleze calitatea apelor si sa impiedice apropierea cetaceelor, care sunt numeroase in aceasta perioada a anului. 

De asemenea, vor fi imbarcate la bord baraje antipetrol si aparate cu infrarosu care detecteaza orice urma de hidrocarburi la suprafata apei pe timpul noptii. 

Concordia a naufragiat dupa ce a lovit violent o stanca in fata insulei Giglio, provocand moartea a 32 de persoane si ranirea altor cateva zeci, dintre cele peste 4.200 de persoane de 70 de nationalitati aflate la bord.  

In timp ce alti membri ai echipajului si-au negociat pedepsele, comandantul pachebotului, Francesco Schettino, este singurul judecat in prezent la Grosseto, pentru omucidere din culpa, naufragiu si abandonarea navei.